Bademiljø.no

Prosjektleder og baderomdesigner veileder om baderomsvalg på befaring

Befaring er første steg på veien til drømmebadet

For å få et drømmebad overlater du mye i hendene på fagfolk. En befaring er ditt første møte med fagfolkene, og fagfolkenes første møte med badet ditt

BEFARING GIR UANTE MULIGHETER

– En riktig befaring er selve grunnlaget for hvordan sluttresultatet blir, sier Werner Barth, rørlegger og daglig leder hos Werner Barth Bademiljø AS.

– Det hender ofte at kunden oppdager flere nye muligheter under en befaring.

For det kan være vanskelig å se for seg hvordan et gammelt rom kan gjøres om til det badet du alltid har drømt om. Heldigvis har Bademiljø eksperter som vet hvordan. Først må de kartlegge det gamle badet – og det er her befaringen kommer inn i bildet.

– I utgangspunktet handler en befaring om å ta tak i nåværende forhold. På befaringen kan vi også vurdere tilstanden på badet, forteller Werner, og fortsetter:

– Vi ser på hvilke muligheter som finnes basert på rørføring, om vi kan endre plasseringen på badet, og om vi kan lage rommet større eller legge inn smartere løsninger. Det viktigste er å måle opp rommet, se hvilken etasje badet er i og hva slags bolig det er.

En befaring er derfor viktig for å avdekke eventuelle fallgruver. Det gir også en god indikasjon på hva jobben vil koste.

– Befaringen danner grunnlaget for prosjektering, som igjen danner grunnlaget for tegning og kalkulering. Dette blir til slutt det reelle tilbudet, sier Werner.

Han understreker at det er minst like viktig å møte kunden for første gang:

– Det første kundemøtet er helt avgjørende siden kunder ofte har store forventninger. Da er det essensielt å imøtekomme disse behovene.

Også fagsjef i Bademiljø, Thomas Sæther, understreker at en befaring er essensielt for å få et trygt og godt sluttresultat.

– Hvis vi ikke har en befaring kan det hende at ting blir misforstått. Kundens ønsker kommer ikke like godt fram, og sluttresultatet er kanskje ikke like bra som det kunden egentlig ønsket. Så en befaring er kjempeviktig, samtidig som det gir samtidig en god byggeprosess. Begge parter vet hva som skal skje, og det kommer kanskje mindre endringer underveis som kan komplisere prosjektet og lage diskusjoner.

DITT NYE BAD STARTER MED DET GAMLE

I tillegg til kundens ønsker og forventninger, er det målene man tar på befaring som er med på å bestemme hvordan ditt drømmebad kan bli.

– En baderomdesigner vil kunne tegne opp rommet ut ifra målene, og hvor de mener det er naturlig å plassere alt, forteller Werner.

Bademiljø har også sitt helt eget tegneprogram som lar kunden velge hvordan badet skal se ut i ro og fred. Programmet viser et begrenset utvalg fra butikkens sortiment, men danner et godt grunnlag for videre bearbeidelse. Etter å ha sendt inn tegningen til Bademiljø, vil den importeres i en utbedret versjon av tegneprogrammet slik at du kan se tegningen din i 3D. Da får du et nøyaktig bilde på hvordan badet vil se ut.

Etter en befaring tegner baderomdesigner badet i 3D

Vi i Bademiljø har erfarne baderomdesignere som kan tegne og visualisere drømmebadet i nærmest fotokvalitet.

Av og til må Werner skuffe de som hadde større drømmer enn selve plassen på badet. Det finnes heldigvis gode alternativer og løsninger.

– De fleste blir ofte positivt overrasket over hva som er mulig med utstyrsplassering, størrelse på dusjløsninger og toalettløsninger. Baderomsmøbler kan være mer plasseffektive enn forventet. Flere ender også opp med å velge andre materialer basert på våre råd

Kort sagt er mulighetene mange når ekspertene først kommer på besøk.

Baderomdesigner gir tips til kunde om materialvalg

Fagfolk ser ofte andre løsninger. Man blir gjerne vant til at badekaret eller vasken står på et bestemt sted. La oss se om det finnes flere og bedre løsninger enn det du først tenkte var mulig!

DIGITAL BEFARING

– Det er viktig at kunden er til stede under befaringen. Uten dem får vi ikke den informasjonen vi trenger, forteller Werner.

Men i en mer travel og teknisk hverdag har både Werner og andre bedrifter begynt å tilby befaring over mobil. Det kan være et godt alternativ dersom kunden ikke har mulighet til å ta imot rørlegger på stedet.

– Det kan være lurt med fysisk befaring hvis du skal gjøre små endringer. Skal du rehabilitere hele badet må vi uansett bytte ut rørsystemet og plater, så da kan vi godt ta befaringen over telefon, sier Werner.

Befaring over telefon krever litt ekstra av kunden, men så lenge du er i stand til å måle opp badet selv med instruksjoner over telefon går det bra. Werner har hatt god erfaring slike befaringer.

– Ved behov kan vi ha en videosamtale der vi guider kunden, sier han.

Telefonbefaring kan også være et smart alternativ hvis kunden ikke har mulighet til å være på badet.

– Det er spesielt nyttig hvis du skal ha befaring på hytta på Vestlandet mens du bor i Oslo. Da slipper du å reise helt til hytta for å ta imot en rørlegger, forteller Werner.

Uansett hvilken form for befaring du velger, er det et avgjørende første steg på veien til drømmebadet. Ikke bare for ekspertene, men også for kunden.

Rørlegger fra Bademiljø som monterer dusjvegg

Bruk seriøse håndverkere, så er du sikker på at jobben blir gjort skikkelig!

– Jeg vil gjerne tipse kundene til å se hvordan rørlegger og prosjektleder gjør befaringen. Da kan du vurdere profesjonaliteten til bedriften og sette deg inn i hva de står for. Er det kvalitet i dette første leddet, er det kvalitet i resten av utførelsen, avslutter Werner.

Ønsker du befaring? Hos oss på Bademiljø har dyktige prosjektledere, rørleggere og baderomdesignere som hjelper deg med å finne den beste løsningen for akkurat ditt bad.

Ta kontakt med din nærmeste Bademiljø-butikk – så hjelper vi deg med både stort og smått!

Om forfatteren

Bademiljø-redaksjonen

Bademiljø

Bademiljøs redaksjon består av baderomdesignere, fageksperter og rørleggere med mange års erfaring fra servicearbeid og rehabilitering av bad. Redaksjonen holder seg oppdatert på lover og regler, trender, nyheter og varme- og energiløsninger.